اخبار > انتشار نسخه نفیس روضة‌ الانوار


  چاپ        ارسال به دوست

انتشار نسخه نفیس روضة‌ الانوار

روضة‌الانوار خواجوی کرمانی به خط علی الکاتب (میرعلی هروی) و نسخه‌شناسی علیرضا هاشمی‌نژاد منتشر شد.به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، روضة‌الانوار خواجوی کرمانی به خط علی الکاتب (میرعلی هروی) و نسخه‌شناسی علیرضا هاشمی‌نژاد را مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن)، وابسته به فرهنگستان هنر، منتشر کرد.

  مسعود نصرتی، رئیس وقت مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، در مقدمه کتاب آورده است: «در ادامه سنت انتشار آثار مهم خطی، نسخه نفیس روضة‌الانوار خواجو کرمانی، که به خط خوش‌نویس بزرگ اواخر دوره تیموری و اوایل دوره صفوی، میرعلی هروی، در سال ۹۲۷ قمری، کتابت شده است و یکی از گران‌قدرترین نسخه‌های هنری مجموعه است، با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان و فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و مجتمع مس سرچشمه منتشر می‌شود.»
علیرضا هاشمی‌نژاد مقدمه نسخه‌شناسی کتاب را به سه بخش کلیات و کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی تقسیم کرده است. او در بخش کلیات به تعریف کامل این نسخه از روضة‌الانوار که متعلق به کاخ گلستان است پرداخته و در بخش کتاب‌شناسی، کتاب روضة‌الانوار را معرفی کرده است. هاشمی‌نژاد همچنین دیگر نسخه‌های خطی روضة‌الانوار را شرح داده و آثار خواجوی کرمانی را نیز فهرست کرده است. در بخش نسخه‌شناسی کتاب نیز به شرح زندگانی میرعلی هروی، کاتب نسخه، پرداخته و توضیحاتی کامل و مفصّل در باب خط نسخه، تزیینات نسخه، نگاره‌ها، جدول‌کشی، جلد نسخه و منابع مورد استفاده، آورده است. او در بخش توضیح نگاره‌های کتاب آورده است: نسخه پنج نگاره دارد که موضوعات نگاره‌ها عبارت است از: نگاره اول، حکایت طوطی که بر چه صورت پارسی‌گوی شد؛ نگاره دوم، حکایت مجنون که از لیلی خبر یافت و جواب گفت؛ نگاره سوم، پیری که در خرابه طنبور نواخت؛ نگاره چهارم، حکایت پیرزن دادخواه با سلطان ملکشاه بن آلب‌ارسلان و آثار معدلت؛ نگاره پنجم: انوشیروان عادل با بزرجمهر و سؤال و جواب ایشان مبنی بر آنکه علم فردی از انسان بر جمیع امور محیط نشود.
این نگاره‌ها رقم ندارند، اما بر اساس شواهد و سبک کار، احتمالاً توسط شیخ‌زاده، از شاگردان بهزاد، کشیده شده‌اند.
هر یک از نگاره‌ها حاشیه مستقل و تشعیری دارد که ویژه همان صفحه است؛ بنابراین در کل، بیست حاشیه با نقوش متفاوت در کل نسخه به کار رفته است.
در حاشیه‌ها انواع نقوش حیوانی و گیاهی به کار رفته است. حضور نقوش حیوانی در حاشیه نسخه‌ها به سنت تبدیل شده و علاوه بر روش‌های تشعیر و حلکاری و عکس، به شیوه نگارگری رنگین در نسخه‌های این دوره دیده می‌شود.


١٣:٢٠ - 1398/10/11    /    شماره : ٧٧٥٧    /    تعداد نمایش : ٩٧



خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.